Friday, May 23, 2008

Lasagne med ärter

Under tiden då jag var bortrest, skaffade min man sig ett stort skafferi med ärter på burk, bland massor med andra grönsaker på burk - och nu är det upp till mig att använda dessa. Jag brukar inte köpa konserverade grönsaker; men dessa ärter blev uppätna - och det var inte så illa...!


Ingredienser

  • lasagneplattor (jag använde fullkorn)
  • 1 burk konserverade gröna ärter
  • 400 g köttfärs
  • 5 dl krossade tomater
  • riven ost
  • salt och peppar
  • Italiensk kryddblandning
  • 1-2 vitlöksklyft
Börja med den enkla köttfärssåsen, och häll i gröna ärterna i såsen då den har fått koka litet tag med kryddorna.

I en smord ugnsfor, börja med sås, och sedan lasagneplattor - lägg dessa lager på lager. Avsluta med sås och riven ost.

Låt lasagnen bakas i ugnen, 200 grader i 45-60 minuter under folie.

Serveras med sallad!

No comments: