Saturday, August 25, 2007

Mormors matbröd

När jag var yngre, satt jag ofta med min mormor och bakade.
Jag saknar dessa stunder, och doften av mormors hembakad bröd. Därför ringde jag henne, och frågade recept på hennes bröd.
Här är min variant av hennes matbröd.


Ingredienser

  • 5 dl varmt vatten
  • 50 g jäst
  • 20 g smör
  • vetemjöl, grahamsmjöl och havregryn
  • socker och salt
Eftersom varken jag eller min mormor mäter mjöl, utan använder händerna och ögat, så kunde jag inte skriva något mått på det. Som sagt, använd händerna och ögat - då blir degen oftast som bäst.

Blanda jäst i en stor bunke med varmt vatten. Rör om.
Tillsätt mjölen, socker och salt.
Blanda till en bra deg.

Låt degen jäsa under en handduk i dunken, ca 30-40 minuter.
Rulla sedan ihop små bullar, och platta ut på bakplåtspapper.

Nagga bullarna med gaffel, och stek sedan i ugnen, 220 grader i ca 10-15 minuter.

Servera dem då de är fortfarande varma, med smör och sylt.

No comments: