Tuesday, May 6, 2008

Pastasallad med salami

Jag älskar pastasallad! Det är det bästa på tallriken under en hektisk sommardag - med god dressing och en bit god bröd...

För den här enkla pastasalladen använde jag salamikorv, som jag skärde i grova bitar.

Ingredienser

  • salami
  • pasta
  • färsk persilja
  • finhackad selleri
  • färska champinjoner
  • gröna ärtor
  • olivolja
  • salt och peppar
  • vitvinsvinäger
  • finhackad lök
Börja med att koka pastan, samt steka grovhackade champinjoner. Jag använde olivolja och vitvinsvinäger i champinjonerna, samt en liten gnutta socker med salt och peppar samt färsk persilja.

Blanda alla ingredienser i en stor skål ; pasta, champinjonerna, grova bitar av salami, finhackad färsk persilja, finckad lök, finhackad selleri, gröna ärtor och svartpeppar samt lite mer av olivolja och lite vitvinsvinäger.

Jag älskar att ha i massor med grönsaker och frukt i min pastasallad - men denna gång blev det en enklare variant. Men var inte rädd att blanda i dina favoriter, som tex färsk paprika, ananas, kikärtor, bönor, örter etc etc. Låt fantasin flöda!

Den här stora skålen med pastasallad blev snabbt uppäten av en stor familj - och alla blev mätta, glada och nöjda.

1 comment:

Anonymous said...

Härlig sommarmat det håller jag med om och salami till pastan blir kalas. Får prova att steka svampen det brukar inte jag göra!