Thursday, May 29, 2008

Havrekakor med russin


De absolut godaste kakorna jag någonsin har gjort och ätit är Havrekakor med russin!

Jag hittade recept på dessa kakor på en Amerikansk hemsida - och gjorde några små ändringar så att de passade min egen smak och tycke...
Trots att de är så maffiga och mättande; så slank några extra ner på kvällen... Svårt att motstå!


Ingredienser

  • 1 dl smör, rumstemp.
  • 1 dl råsocker
  • 0,5 dl strösocker
  • 1 ägg
  • 1 tsk vaniljextrakt
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 2,5 dl grahamsmjöl
  • 1/2 tsk kanel
  • 3,5 dl havregryn
  • 1 dl russin
  • en nypa salt
Vispa ihop smör med socker och ägg. Tillsätt resten av alla ingredienser, och rör ihop till en bra smet.

Placera deg med matsked på bakplåt.

Baka kakorna i ugnen, 175 grader, 10-12 minuter.

Dessa smakar bäst med ett glas kall mjölk!

3 comments:

Anonymous said...

Åh jag som redan var sötsugen! De ser goda ut du. Mamma gör några liknande men jag vet att hon bryner havregrynen i smöret.

Jassu said...

Jag minns när jag var liten, och jag och min mamma blev sugna på godis men hade varken pengar eller lust att gå och köpa nåt gott - då tog hon havregryn och "stekte" det i smör och socker... och vi åt det med kolasås... Riktig kaloribomb och sockerkick - men gott...! ;)

Anonymous said...

mums mums så goda de såg ut! jag bara älskar russin så det här receptet lånar jag! :)