Thursday, May 29, 2008

Stora vita bönor


Jag hade stora vita bönor på blöt under natten, och idag kokade jag en stor sats med underbara bönor.
De är superbra att tillägga i sallader, göra grytor med, bönbullar, smakglada tillbehör etc etc.
Från den stora satsen lade jag undan lite för en enkel god tillbehör för att ha vid sidan av för middagen.


Ingredienser

  • 4 dl stora vita bönor
  • 3 msk olivolja
  • 2 vitlöksklyftor
  • 3 msk äppelcidervinäger
  • 2 tsk senap
  • 1 msk flytande honung
  • salt och peppar
  • 1 tsk torkad persilja (eller massor med färsk!)
  • 0,5 tsk torkad basilika

Börja med dressingen;
blanda ihop olivolja, äppelcidervinäger, honung, senap, salt och peppar, pressad vitlök, persilja och basilika, i en stor skål.
Tillägg bönorna, och blanda väl.

Låt blandningen stå nån timme före servering, så att smakerna får mogna.

4 comments:

Anonymous said...

Jag fixar jättemycket bönor, kikärter och sådant, men just elefantbönor eller vad man nu kallar dem blir ofta, för att inte säga oftast, mosiga. Jag lyckas aldrig med kokningen och att få dem alldeles lagom. Och jag har försökt massor med gånger. Har du något tips? Hur gör du?

/Stefan

Jassu said...

Stefan,
jag har inte kommit på något bra knep med elefantbönorna ännu, utan kör bara med gamla traditionen : lägger bönorna i vatten och låter dem stå övernatten. På morgonen sköljer jag av dem med kallt vatten, och sedan låter dem koka(puttra) i en stor kastrull i ca 1 timmer, tills de är lagom mjuka... Jag försöker att få dem från spisen innan de blir sådär mosiga som de lätt blir. Just med den här satsen misslyckades jag aningen; de blev nästan för mosiga -men de fungerar underbart till att göra bönbullar med... ;)

Anonymous said...

På senare tid har jag laborerat med att plocka av vanliga bönor (och kikärter) från spisen innan de är klara eftersom de efterkokar en del. Blir de aningen för hårda så slutkör jag i mikrovågsugnen i en eller ett par minuter. Fungerar ganska bra. Dessutom gått med ljumma bönor i en sallad.

Men med "elefanterna" har det inte gått lika bra. Antagligen efterkokar de en längre stund eftersom de är större och därför lagrar värmeenergin bättre än de små. Jag får väl fortsätta jobba prova mig fram med "elefanterna".

/Stefan

Anonymous said...

"gott" skall det ju vara, inte gått.

/Stefan