Monday, June 2, 2008

Nötter är nyttiga! Vad har du för nyttiga mellanmål/snacks?


Jag själv älskar hälsosam mat och motion... Men ofta, då blodsockret faller, och man inte har förberett dagen fullkomligt, så faller man i godis- eller skräpmatsträsket.

Jag försöker att alltid ha med mig nötter, frukt/grönsaker, grov bröd eller annat nyttigt då jag är ute och vet att jag måste ha något att äta "där". Jag tillhör majoriteten som blir lättirriterad och vimsig, då jag inte har ätit var 3-4e timme.

Reader's Digest (Det Bästa), skrev nyligen om nötter :

Nuts provide sustained energy because, thanks to their mix of fat and protein, they're a "slow-burning" food. For the same reason, they're friendly to your blood sugar. In fact, Harvard researchers discovered that women who regularly ate nuts (about a handful five times a week) were 20 percent less likely to develop type 2 diabetes than those who didn't eat them as often. --- Good fats, of course, also improve heart health, even boosting levels of "good" HDL cholesterol. In studies, people who ate as few as 5 ounces (150 g) of nuts a nuts week as part of an overall heart-healthy diet lowered their risk of developing heart disease by 35 percent compared to those who ate nuts less than once a month. (This doesn't apply to macadamia nuts, though, because of their high saturated fat content.) In fact, one study found that a diet that includes unsaturated fats from almonds and walnuts may have 10 percent more cholesterol-lowering power than a traditional cholesterol-lowering diet. --- Some nuts, including peanuts, walnuts, and almonds, also contain plant sterols, which have been shown to lower cholesterol, and a natural compound called resveratrol, the same one found in red wine and shown to lower heart disease risk. Like fish, walnuts are a good source of omega-3 fats, another shot in the arm against heart disease.


Så, knapra på nötter - de är hur nyttiga som helst!
Bra tips är att tillägga dem i gröt, bakverk (bröd, våfflor, pannkakor, muffins, kakor), sallader, müsli, eller göra en egen nötblandning med olika nötter och torkad frukt att ha med sig som mellanmål/snacks då man ska iväg.

Vad har du till mellanmål? Har du fler tips, om riktigt nödvändiga och goda snacks, som inte bara fyller magen men även hjälper till med hälsan?


1 comment:

Anonymous said...

Jadu, är så dålig på mellanmål, smörgåsar brukar det ofta bli, eller frukt. Favoritmackan är knäckebröd med avocado och kalkon, men det är inte särkskilt mellanmål, jag äter det jämnt :)